Marta Kondracka-Szala; Weronika Mazurek
Pedagogia pozytywna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – z doświadczeń „pozytywnych” nauczycieli, pedagogów i dyrektorów
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Publikacja pod redakcją Marty Kondrackiej-Szali i Weroniki Swałdek pt. „Pedagogia pozytywna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – z doświadczeń „pozytywnych” nauczycieli, pedagogów i dyrektorów” to wyjątkowa pozycja w literaturze pedagogicznej, która wnosi nową jakość zarówno pod względem treści, jak i formy. Książka powstała jako efekt współpracy środowiska akademickiego ze środowiskiem praktyków edukacyjnych, a jej głównym celem jest ukazanie, że pedagogia pozytywna nie jest jedynie teorią, lecz realną, codzienną praktyką wielu nauczycieli.
Na szczególne uznanie zasługuje forma publikacji: wielogłosowa narracja, w której autentyczne wypowiedzi nauczycieli, pedagogów i dyrektorów układają się w refleksyjny, inspirujący obraz współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Autorzy dzielą się osobistymi historiami, listami, esejami i opowiadaniami, pokazując, jak wartości takie jak godność, zaufanie, dialog, pasja, radość, samoświadomość czy twórczość mogą być fundamentem pracy z dziećmi.
Książka wyróżnia się unikalną strukturą. Każda z 16 części tematycznych otwierana jest definicją kluczowego pojęcia, po której następują narracje praktyków. Taka forma nie tylko ułatwia czytelnikowi interpretację, ale także zachęca do dopisywania własnych doświadczeń. Publikacja nie narzuca sztywnej kolejności czytania, co czyni ją otwartą i przyjazną w odbiorze.
Znaczenie książki dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest nie do przecenienia. Pokazuje ona, jak budować relacje z dziećmi i rodzicami, jak wspierać rozwój emocjonalny, społeczny i twórczy najmłodszych, jak integrować dzieci z niepełnosprawnościami czy przeciwdziałać wykluczeniu. Przykłady praktyczne – takie jak „Lisie Spotkania”, „Środa Przygoda”, praca z dziećmi z rodzin zastępczych czy działania antydyskryminacyjne stanowią cenne źródło inspiracji dla nauczycieli i pedagogów.
Publikacja łączy teorię z praktyką, odwołując się do dorobku psychologii pozytywnej (Seligman), pedagogiki serca (Łopatkowa), tradycji Montessori, Deweya czy Korczaka. Jednocześnie zachowuje przystępny, empatyczny język, który czyni ją bliską zarówno profesjonalistom, jak i rodzicom.
Książka to modelowy przykład literatury pedagogicznej, która nie tylko opisuje, ale realnie wspiera zmianę myślenia o edukacji. Jest to pozycja obowiązkowa dla nauczycieli, studentów pedagogiki, dyrektorów placówek oraz wszystkich, którym bliska jest idea edukacji opartej na wartościach, relacjach i autentyczności.