„Czytelnik otrzymuje świetnie napisaną i kunsztownie skomponowaną monografię zbiorową na temat dziejów debiutanckiego filmu Romana Polańskiego. Poszczególne refleksje zwracają uwagę solidnością naukowego warsztatu i trafnością strategii lekturowych Noża w wodzie. Te ostatnie w wielu miejscach zaskakują nowatorstwem spojrzenia na domknięte, wydawałoby się, kwestie interpretacyjne. Niezwykle cenne okazują się w autorskich rozważaniach intertekstualne tropy, które nadają tomowi autentycznie dialogicznego charakteru, co sprzyja polifonicznemu oglądowi Noża w wodzie. Całość stanowi oryginalny i mocny głos w debacie nad debiutanckim filmem Mistrza, warty lektury zarówno filmoznawcy, jak i miłośnika kina.”
Prof. Andrzej Gwóźdź
„Nie przyszło mi do głowy, że tyle jeszcze motywów i treści można odnaleźć w debiucie Polańskiego. Autorzy zasługują na pochwałę za umieszczenie Noża w wodzie w kontekście zarówno polskiego, jak i europejskiego kina, oraz za dogłębne zbadanie ideologii i języka tego filmu. Ponadto wiele rozdziałów tej książki stanowi prace pionierskie na gruncie polskiego filmoznawstwa.”
Prof. Ewa Mazierska